Ontwikkelingsgericht onderwijs

Ontwikkelingsgericht onderwijs

Op onze school worden de wereldorïenterende vakken aangeboden binnen een thema. De kinderen krijgen hierbij volop de gelegenheid om zaken zelf uit te zoeken en te onderzoeken.

In de groepen 1, 2 en 3 werken we vanuit deze thema's ontwikkelingsgericht.

Vanaf groep 4 gebruiken we de methode Blink om doelgericht aan de thema's te kunnen werken.

In elke groep werken wij een periode van ongeveer 7 weken aan een thema.

Het thema bieden wij aan door middel van diverse activiteiten:

  • Kring- en gespreksactiviteiten
  • Spelactiviteiten / Onderzoeksactiviteiten
  • Taal- en leesactiviteiten / Reken- en wiskundeactiviteiten
  • Constructieve en beeldende activiteiten
  • Gastlessen en excursies passend bij het thema.

Basis van ontwikkelingsgericht onderwijs

We proberen de nieuwsgierigheid bij kinderen te prikkelen door te zorgen voor een uitnodigende leeromgeving. Wanneer kinderen iets ontdekken en zelf met vragen komen, is de motivatie het grootst om op zoek te gaan naar het antwoord. Dan leren de kinderen.

In deze onderwijsvorm nemen ontdekkend leren en betekenisvol leren een grote plaats in. De kinderen hebben veel inbreng. Zij mogen ook input geven, door bijv. ideeën aan te dragen.

Sociaal culturele praktijk

Iedere groep ontwerpt een sociaal culturele praktijk of een product. Dit kan bijvoorbeeld een museum zijn, een dierentuin, een jeugdjournaal, of verkiezingen.

Actuele zaken

Actuele zaken, zoals burgerschap, mediawijsheid en 21th century skills hebben ook een plek binnen onze thema’s.

Share by: